Rolls-Royce uses cookies to guarantee the best possible website experience. By continuing to use our site, you agree that we can place these cookies on your computer or device.

Please click here for more information
 
Close

Policy

article.jpg
Use of Cookies by Rolls-Royce Motor Cars

A cookie is a small text file that some websites store on your computer.

Within this website cookies are used to improve the browsing experience for our customers. Rolls-Royce Motor Cars take your privacy seriously and the below information details the cookies used, how to prevent these being written and the impact of doing so on your browsing experience.

Disabling/Enabling all cookies.

You can accept or decline cookies by modifying the settings in your browser. However, you will not be able to use all the interactive features of the site if cookies are disabled.

Most recent web browsers allow control over the cookies saved through the browser settings. To find out more about cookies, including how to see what cookies have been set and how to manage and delete them, visit www.allaboutcookies.org.

Disabling/Enabling specific cookies.

Rolls-Royce Motor Cars are working to provide the ability for you to manage your cookie preferences within our website but this is currently under development. As an interim step below we have detailed all the cookies set by our websites, their purpose and details of how to opt out where available.

The cookies detailed on this website are based on the International Chamber of Commerce guide for cookie categories; Strictly necessaryPerformance,Functionality or Targeting

The tables below explain the cookies we use and why.

Strictly Necessary Cookies

Cookie

Name

Purpose

 

More information

VicinityUser

VicinityUser

This session cookie indicates that you are actively using the site. This cookie is deleted when you close your browser.

 

 

JSESSIONID

JSESSIONID

This session cookie indicates that you are actively using the site. This indicates, at any given time, how many users are visiting the site. This cookie is deleted when you close your browser.

 

 

Performance Cookies

Cookie

Name

Purpose

 

More information

Google Analytics

_utma
_utmb
_utmc
_utmx
_utmxx
_utmz

These third party cookies are used to collect information about how visitors use the site. The information is used to compile reports to improve the site. The cookies collect information in an anonymous form, including the number of visitors to the site, where visitors have come to the site from and the pages they visited.

 

Google privacy policy

 

To opt out of being tracked by Google Analytics across all websites visit
this page

Merchantize

ngx_userid
pid2
sid{ic_client_id}
ngx_{url_id}
cvt
dupCvt

Merchantize cookies are used by iCrossing for the purposes of user targeting and research and development. Additionally, at the user's option, we will collect HTTP cookies, which will be used for research and development and one-time tailoring. This data will only be used by iCrossing and our agents.

 

iCrossing’s web server automatically collects some information about you when you request pages from iCrossing’s server, including your IP address. This information does not identify you personally.

 

Historie

Hoe het begon

Rolls-Royce Limited werd opgericht tijdens een beroemde lunch in mei 1904. Henry Royce, een succesvol ingenieur, sloot een overeenkomst met Charles Rolls, eigenaar van een van de eerste dealerbedrijven. De rest is geschiedenis. De daaruit voortvloeiende serie van twee-, drie-, vier- en zescilinder auto's werden mijlpalen van techniek en vakmanschap. De Silver Ghost, gelanceerd in 1907, was een auto met legendarische lijnen die vrijwel non-stop een afstand van 14.371 mijl aflegde, wat hem de titel 'de beste auto ter wereld' opleverde.

De oprichters

Charles Rolls

Charles Rolls studeerde werktuigbouwkunde in Cambridge. Hij was de eerste student die een auto bezat en begon al snel te racen. Om zijn passie te financieren, richtte hij een dealerbedrijf op waar voornamelijk buitenlandse auto’s werden verkocht. Zijn zoektocht naar een leverancier van betrouwbare Engels auto's leidde tot zijn kennismaking met Henry Royce.

Als eerste vliegenier die een dubbele oversteek over het Kanaal volbracht, verloor hij het leven bij een luchtvaartshow in juli 1910.

Sir Henry Royce

Henry Royce, bekend om zijn aandacht voor detail en streven naar perfectie, registreerde zijn eerste patent (de bajonet fitting) in 1887. Zijn bedrijf produceerde dynamo's, elektromotoren en kranen.

Aangezien Royce niet tevreden was over zijn Decauville, besloot hij deze te verbeteren en richtte zijn aandacht op het bouwen van de beste auto's ter wereld. In 1903 had hij zijn eerste motor ontworpen en gebouwd. Zijn eerste prototypes verschenen in 1904 op de weg.

De Silver Ghost

De Silver Ghost

De 40/50 HP of Silver Ghost werd geïntroduceerd in 1907 en bleef in productie tot 1925. Oorspronkelijk was hij voorzien van een 7.036 cc zescilinder motor, die in 1909 werd vergroot tot 7.428 cc.

De meest bekende carrosserievarianten betreffen onder meer de Barker Tourer en de Barker gesloten cabriolet. De eerste exemplaren werden gebouwd in de Royce Cooke Street fabriek in Manchester, maar na een succesvolle start verhuisde het bedrijf naar de speciaal gebouwde fabriek aan de Nightingale Road in Derby.

  • De jaren '20

    • 1920s

      Na de oorlog hervatte Rolls-Royce de autoproductie en opende zijn eerste Amerikaanse fabriek in 1921. De 'R' motor werd ontwikkeld, waarmee Groot-Brittannië in 1929 deelnam aan de Schneider Trophy voor watervliegtuigen. Naar verluidt schetste Royce het ontwerp met zijn wandelstok in het zand bij West Wittering. Naast het winnen van de trofee werd met deze motor ook een nieuw snelheidsrecord gevestigd. De legendarische Merlin, die de beroemde Spitfire en Hurricane zou aandrijven, was een doorontwikkeling van deze motor.

    • 1920s

      De toepasselijk genaamde Rolls-Royce 20 HP, ook wel bekend als de 'baby' Rolls-Royce, werd geïntroduceerd in 1922. Deze auto was gericht op eigenaars die zelf wilden rijden en werd populair bij de ontluikende professionele middenklasse van artsen, advocaten en zakenlieden. De motor was een zescilinder in lijn met een cilinderinhoud van 3.127 cc en bood een maximum snelheid van 100 km/h.

    • 1920s

      In 1925 werd de Silver Ghost vervangen door de "New Phantom", die later bekend werd als de Phantom I. De laatste serie Silver Ghosts werd gebouwd in 1927 als chassis voor pantservoertuigen voor de Russische Handelsdelegatie "ARCOS". De Phantom is zowel in het Verenigd Koninkrijk als in een nieuwe fabriek in Springfield, Massachusetts gebouwd.

  • De jaren '30

    • 1930s

      Het tijdperk van de jaren ‘30 kenmerkte zich door vele gebroken snelheidsrecords op land, in de lucht en op zee. Sir Malcolm Campbell brak in 1933 het snelheidsrecord op land in de Bluebird met een snelheid van 438,39 km/h. In 1937 verpletterde George Eyston dit met 502,33 km/h in de Thunderbolt, aangedreven door twee Rolls-Royce 'R' motoren. Sir Henry Seagrove brak met 192,47 km/h het snelheidsrecord op zee met de Miss Engeland II, aangedreven door 'R' motoren. Even later kwam hij om na een botsing met een boomstronk onder water.

    • 1930s

      De Phantom II had een sterk verbeterd chassis, waardoor het de ideale keuze was voor mensen die op vrijdagmiddag hun werk vaarwel konden zeggen om naar het zuiden van Frankrijk af te reizen voor een weekend ertussenuit. De bekendste carrosserievarianten waren de Barker Close-Coupled Touring Saloon, de Park Ward Continental Coupé en de Barker Torpedo Tourer. De Park Ward Continental kon 148,5 km/h en 0-96 in 19,4 seconden halen.

    • 1930s

      The Phantom III was de eerste Rolls-Royce auto met V12-motor, voorzien van een blokhoek van 60 graden en een cilinderinhoud van 7.340 cc. De bekendste carrosserievarianten zijn: Park Ward Limousine, Sedanca de Ville en Hooper Sedanca de Ville. Prestaties van de Park Ward Limousine: 147,77 km/h en 0-96 in 16,8 seconden.

  • De jaren '40

    • 1940s

      Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in opdracht van het Ministerie van Luchtvaart de focus verschoven naar vliegtuigmotoren, zowel in Derby als in een nieuwe fabriek in Crewe, die in 1946 de thuisbasis werd van Rolls-Royce. De oorlog veranderde het beeld van Rolls-Royce van een "briljante speler op technologiegebied" in een wereldrivaal voor straalaandrijving. Dit werd aangetoond met de Gloster Meteor die, aangedreven door Rolls-Royce Derwent V-motoren, een nieuw wereldrecord vestigde met een snelheid van 975 km/h.

    • 1940s

      Van de Silver Wraiths werden alle carrosserieën vervaardigd door carrosseriebouwers. Ze bleven in productie tot 1959 met de 4.887 cc motor om het hoofd te bieden aan de steeds zwaardere opbouwen, zoals H.J. Mulliner Sedanca de Ville en de Hooper Touring Limousine.

    • 1940s

      De Silver Dawn was de eerste Rolls-Royce die werd geleverd met een standaard stalen carrosserie. Alle Silver Dawns werden geëxporteerd, waarbij een aantal nu zeer gewilde verzamelobjecten waren voorzien van afzonderlijk gemaakte carrosserieën. De zescilinder lijnmotor van 4.257 cc werd in 1951 vergroot tot 4,5 liter en in 1954 nogmaals tot 4,9 liter.

  • De jaren '50

    • 1950s

      In de tweede helft van de 20e eeuw begon Rolls-Royce haar lange samenwerking met het Koninklijk Huis, ter vervanging van Daimler als hofleverancier van automobielen aan de monarchie.

    • 1950s

      In 1950 braken Prinses Elisabeth van Engeland en de Hertog van Edinburgh met een lange koninklijke traditie en namen ze de eerste Phantom IV in ontvangst. De Phantom IV, exclusief ontworpen voor personen van koninklijken bloede en staatshoofden, is met een productieaantal van 18 stuks een van de zeldzaamste Rolls-Royces in de wereld.

    • 1950s

      1955 was het introductiejaar van de Silver Cloud. Met dezelfde 4.887 cc motor als de Dawn en een volledig nieuwe en elegante standaard stalen carrosserie, ontworpen door JP Blatchley, was een topsnelheid van 170 km/h haalbaar.

      Aan het einde van het decennium verving de Phantom V de Phantom IV. Die werd aangedreven door een V8-motor en was voorzien van een door een carrosseriebouwer vervaardigde carrosserie. De verkoopaantallen lagen beduidend boven die van zijn voorganger.

  • De jaren '60

    • 1960s

      In de swingende jaren zestig maakt Rolls-Royce opgang bij een nieuw soort eigenaar. Vele acteurs, popsterren en beroemdheden maakten in die tijd een keuze voor het merk. Niet voor de eerste keer werd een Rolls-Royce zelf een ster van het witte doek.

    • 1960s

      In 1965 deelde een gele Phantom II met Barker carrosserie de schijnwerpers met Omar Sharif, Ingrid Bergman en Rex Harrison in The Yellow Rolls-Royce. In hetzelfde jaar nam John Lennon een Phantom V in ontvangst. Deze verliet de fabriek met een gewone witte laklaag, waarna Lennon hem liet overspuiten in mat zwart. Toen hij uitgekeken was op deze nieuwe lak, liet hij hem opnieuw spuiten in een psychedelisch design. Deze Rolls-Royce is nu een van de meest waardevolle pop memorabilia.

    • 1960s

      De Silver Shadow I werd geïntroduceerd in 1965 en was de eerste Rolls-Royce met een monocoque chassis. Hij had een begrensde topsnelheid van 190 km/h en leverde 220 pk bij 4.500 toeren per minuut.

  • De jaren '70

    • 1970s

      De jaren ‘70 was een spannende tijd voor Rolls-Royce. Ondanks een surseance van betaling en een doorstart als twee afzonderlijke bedrijven, Rolls-Royce Limited voor de luchtvaartdivisie, in 1985 omgedoopt tot Rolls-Royce plc, en Rolls-Royce Motors Limited voor de automobieldivisie, werden vele opmerkelijke modellen geïntroduceerd.

    • 1970s

      De stijlvolle twee-deurs Corniche met afzonderlijk gemaakte carrosserie was gebaseerd op de Silver Shadow, maar met de hand gebouwd door Mulliner Park Ward. De Corniche was zowel beschikbaar als hardtop en als cabriolet. Tijdens zijn levenscyclus werden er in totaal 1.306 vervaardigd.

    • 1970s

      De Camargue heeft als basis een Silver Shadow platform met een afzonderlijk gemaakte carrosserie, gebouwd door Mulliner Park Ward naar een ontwerp van Pininfarina. De eerste Rolls-Royce die ontwikkeld werd rond metrische maten en die geavanceerde functies bood, waaronder automatische split level airconditioning. De Silver Shadow II was een verbeterde uitvoering met uiterlijke wijzigingen, met name de in de zijkant doorlopende zwarte bumpers, de voorspoiler onder de voorzijde en verbeterde rijeigenschappen.

  • De jaren '80

    • 1980s

      Het Britse defensiebedrijf Vickers kocht Rolls-Royce Motors Limited in 1980 en ging door met het produceren van Rolls-Royces en Bentleys. Nadat het bedrijf in 1985 werd omgedoopt tot Rolls-Royce Motor Cars Limited, werd het op de beurs geïntroduceerd.

      Een door een Rolls-Royce motor aangedreven auto brak in 1983 weer het snelheidsrecord op land. De Thrust 2, bestuurd door Richard Noble, werd aangedreven door een Rolls-Royce Avon 302 straalmotor en bereikte een snelheid van 1019,25 km/h.

    • 1980s

      De Silver Spirit had de bodemplaat van de Silver Shadow als uitgangspunt, maar kreeg een carrosserie die zowel moderner als eleganter was.

    • 1980s

      Bij de Silver Spur werd de wielbasis van de Spirit met 10 centimeter verlengd. In 1985 werden 25 Silver Spur Centenary modellen gebouwd ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de automobiel in Groot-Brittannië. De Silver Spur werd ook gebouwd in een maximaal 105 cm langere limousine uitvoering.

  • De jaren '90

    • 1990s

      De jaren ‘90 betekenden het einde van de productie in Crewe en het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Rolls-Royce, toen de BMW Group de rechten kocht voor het produceren van Rolls-Royce automobielen.

      De laatste Rolls-Royce die in Crewe is gebouwd, de Silver Seraph, was in feite de eerste geheel nieuwe Rolls-Royce sinds de introductie van de Silver Shadow meer dan 30 jaar terug. Hij werd ontwikkeld met behulp van BMW en aangedreven door een 5,4-liter BMW V12-motor.

    • 1990s

      De Corniche deelde vele stijlelementen met de Silver Seraph, maar maakte gebruikt van de bekende V8. Dankzij zijn hogere koppel werd de V8 beter geschikt geacht voor de rustig en soepel rijdende Corniche.

  • 2000 tot nu

    • The Present

      Het Rolls-Royce hoofdkantoor en de assemblagefabriek zijn gelegen in de Sussex Downs in Goodwood, Groot-Brittannië. De gebouwen zijn gevormd naar de visie van de wereldberoemde architect, Sir Nicholas Grimshaw, en inspireren iedereen die daar werkt, terwijl ze op natuurlijke wijze zijn geïntegreerd in de schoonheid van de omgeving.

    • The Present

      De eerste nieuwe Rolls-Royce van de 21e eeuw is begonnen met de uitdaging om de beste auto ter wereld te bouwen. Het resultaat: De Phantom. Deze werd opgevolgd door de Phantom Extended Wheelbase, de minder formele Drophead Coupé en de slanke en verleidelijke Phantom Coupé. Aangespoord door de inspirerende woorden van hun oprichter ging Rolls-Royce in 2012 met zichzelf de uitdaging aan om de beste auto's ter wereld zelfs nóg beter te maken. Het resultaat: De Phantom Series II.

    • The Present

      De introductie van de Ghost en de Ghost Extended Wheelbase markeerde de volgende fase in de evolutie van het merk. Dit leverde Rolls-Royce twee onovertroffen productreeksen op die elk een eigen persoonlijkheid hebben, maar die dezelfde krachtige aanwezigheid bezitten die u van een Rolls-Royce verwacht. Het ontwikkelen en bouwen van de technologisch meest geavanceerde Rolls-Royce automobielen ooit vereist eveneens een belangrijke investering in het personeelsbestand en de assemblagefabriek in Goodwood.